سیلندر چرخ و نشانه‌های خرابی آن

سیلندر ترمز (Wheel Cylinder) که سیلندر چرخ نیز نامیده می‌شود، بخشی از سیستم ترمز کاسه ای هیدرولیک است که در هر چرخ خودرو قرار گرفته و معمولا در بالای چرخ جای می‌گیرد.

این قطعه که در سال 1958 توسط Bendix اختراع شد، یک جزء هیدرولیکی است که زمانیکه پدال ترمز فشرده می شود، به کفشک های ترمز در جهت خلاف کاسه چرخ فشار وارد کرده و بدین ترتیب باعث کم شدن سرعت خودرو و یا توقف آن می شود.

این قطعه شامل یک محفظه ساخته شده از جنس چدن خاکستری و یا در مدل‌های جدیدتر، از آلومینیوم است که بالطبع سبک‌تر می‌باشد.

سیلندر چرخ شامل یک سیلندر، دو پیستون، لاستیک های تشتکی، گردگیر، فنر و پیچ هواگیری است. این قطعات معمولا به کفشک های ترمز متصل بوده و طرز کار آن ها بدین صورت است که روغن ارسالی از سیلندر اصلی یا پمپ ترمز توسط لوله های روغن، به سیلندرهای چرخ وارد می شود. مجرای ورودی برای این روغن در وسط سیلندر و بین دو پیستون می باشد که این روغن پس از ورود لاستیک های تشتکی را به دیواره سیلندر جسبانده و نیروی فشاری آن باعث دور شدن پیستون ها از یکدیگر شده و در پی آن نیروی پیستون ها به کفشک لنت ها وارد شده و اصطکاک ایجاد شده بین لنت و کاسه چرخ باعث کم شدن سرعت خودرو و یا توقف کامل آن می شود. در این سیستم برای جدا نگه داشتن پستون ها از یکدیگر از فنر در بین آن ها استفاده می شود.

خرابی و تعویض سیلندر چرخ خودرو

سیلندر ترمز خودرو یکی از قطعات ایمنی خودرو محسوب می‌شود، و باید به صورت دوره‌ای بررسی شود تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل شود. زمانیکه کفشک‌های ترمز و یا کاسه ترمز تعویض می‌‌شود، گاهی تعویض سیلندر ترمز همزمان با این قطعات توصیه می‌گردد.

یک سیلندر ترمز معیوب می‌تواند مشکلات فراوانی بوجود آورد که در زیر به چند مورد اشاره شده است:

اختلال در عملکرد ترمز
از دست رفتن روغن ترمز
خرابی کاسه ترمز یا حتی مدار ترمز در بدترین حالت

بنابراین، رانندگان زمانیکه با هرگونه خرابی سیلندر ترمز که رو به رو می‌شوند، باید فورا به یک متخصص مراجعه کنند. در هنگام تعویض و نصب قطعه جدید باید توصیه‌های خودروساز را در نظر گرفت و این کار تنها توسط یک مکانیک مجرب قابل انجام است.

موارد زیر را می توان از نشانه های سیلندر ترمز چرخ معیوب دانست:

پدال ترمز خمیر مانند
پاسخ دهی ضعیف سیستم ترمز
نشتی روغن ترمز
خرید سیلندر ترمز باکیفیت

اصولا سیلندر ترمز نیاز به نگهداری خاصی ندارد، جز اینکه باید به صورت دوره‌ای بررسی شود و در صورت هرگونه خرابی باید با نمونه‌های باکیفیت جایگزین گردد.

اما از کجا می‌توان قطعه اصل را از قطعه تقلبی و بی‌کیفیت تشخیص داد؟

مشکلی که در انتخاب سیلندر ترمز اصل از تقلبی وجود دارد، این است که قطعات تقلبی از لحاظ ظاهری بسیار شبیه قطعات اصل هستند. در نتیجه تشخیص قطعه اصل از تقلبی از روی ظاهر کار سختی است؛ به طوریکه حتی گاهی مکانیک‌کاران هم نمی‌توانند آن‌ها را از هم تشخیص دهند. تنها راهی که برای اطمینان از خرید قطعه اصل و باکیفیت توصیه می‌شود، مراجعه به تامین‌کنندگان قطعات یدکی معتبر است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *